Skoro všichni Češi budou muset zpět do autoškoly. Ukázal se velký problém, EU rozhodla jednoznačně

Pokud jde o automobily a obecně osobní mobility, všem už je asi definitivně jasné, že v příštích letech se toho změní skutečně hodně. A samotný přechod na elektromobily, který se jeví jako uspěchaný a nepromyšlený, je pouze jednou z částí celé komplikované skládačky. Nakonec totiž může zvítězit úplně jiný pohon, případně se ukáže, že bez benzinu a nafty to ani příští desítky let jednoduše nepůjde.

Řídit můžete jenom něco

Aby toho ale nebylo málo, připravila si Evropská komise ještě další vychytávky, které budou muset evropští řidiči, a ty v České republice nevyjímaje, absolvovat. Skutečnou chuťovkou potom je snaha nahnat současné řidiče znovu do autoškoly, což je důsledek chystaného opatření, které s největší pravděpodobností projde.

Jistě víte, že dnes má drtivá většina řidičů oprávnění na řízení vozidel skupiny B. Tam spadají prakticky všechna běžná auta, a to včetně třeba dodávek nebo menších traktorů. Rozhodující je horní hmotnostní limit, který je stanoven na 3500 kg. Ten je poměrně velkorysý a osobní vozy se do něj bez problémů vejdou, a to i s pokračujícím trendem zvětšování automobilů, případně při dovozu něčeho ještě většího ze Spojených států amerických.

Právě to se ale v Evropě vůbec nelíbí. Tamní úředníci se totiž domnívají, že kdo chce řídit těžká vozidla, měl by na to mít speciální oprávnění. A proto přijdou změny. Standardní skupina B vám umožní řídit pouze ta vozidla, která budou mít hmotnost do 1800 kilogramů. Pro vozy s váhou od 1,8 do 3,5 tuny už si budete muset opatřit řidičák na kategorii B+, která vznikne zcela nově.

To bude pro velkou část řidičů v České republice opravdu velký problém a celé to jen ukazuje na nepromyšlenost jednotlivých kroků, které se v Evropské unii odehrávají. Každý totiž ví, že současné elektromobily váží mnohem více než jejich ekvivalenty se spalovacími motory. Většina lidí, kteří si tedy pořídí elektrovůz, dostane za odměnu také nutnost udělat si nové “papíry”.

Foto: Shutterstock

Nesmyslné limity

Podívejme se na příklad. Takové BMW 5 je skutečně na hraně. Verze s benzinovým motorem má pohotovostní hmotnost v kilogramech přesně 1800 kilogramů. Teoreticky by se tak vešla ještě do staré skupiny. Ten samý vůz, ale s elektrickým pohonem, však váží už 2205 kg a museli byste kvůli němu znovu do autoškoly.

To pochopitelně platí o spoustě vozidel. Nevyhnou se tomu majitelé velkých SUV, ať už mají jakýkoliv pohon nebo třeba dodávek. Ovšem i velké kombíky mohou být v řadě případů za hranou. V případě elektromobilů se to potom bude týkat i vcelku malých vozů, což je docela nepříjemnost.

Čtěte také: Důchodci mají odevzdat řidičský průkaz dobrovolně. Řídit by už neměli, za odměnu dostanou tramvajenku

Těžko říct, kdo něco takového mohl vymyslet, ale zcela jistě mu nedošly nejrůznější konsekvence. Vše bude nesmírně administrativně náročné a je otázkou, jak na to zareagují řidiči. Může je to odradit například od nákupu elektromobilu a raději si koupí vůz se spalovacím motorem, dokud je to možné. Zvláštní je i rozdělení dle hmotnosti, které je poměrně striktní. Vedle sebe můžete mít dvě prakticky totožná vozidla, kdy jedno bude vážit 1795 kg a druhé 1805 kg. Na jedno vám postačí současný řidičský průkaz, zatímco kvůli druhému budete muset zpět do autoškoly.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 0SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 15SdíleníSdíletTweet [...]
Ani v dnešní době, kdy se pocitově zdá, že jsou Češi ochotní utrácet velmi vysoké částky za běžné služby, nemají obchodníci na růžích ustláno. Například v případě restaurací zavírá jedna za druhou, a to i věhlasné podniky, jako nedávno ten, který patřil šéfkuchaři Emanuelovi Ridimu. Jde však i o velmi tradiční podniky, které tu fungovaly desítky let, ale teď to najednou přestaly zvládat. Těžké časy Řeč je o lahůdkářství Zlatý kříž, které centrum Prahy zdobilo přinejmenším sto let. Jeho vznik se datuje do tak dávných dob, že přesné datum dnes již není známo. Ale už je to také tak trochu jedno, jelikož podnik před několika týdny definitivně zavřel. Nejprve se dle nápisu na dveřích zdálo, že řeší nějaké technické problémy, avšak teď už je jasno. Firma je rovnou v likvidaci, takže provoz neobnoví. Tyto lahůdky pravděpodobně budete znát také. Sídlily v Jungmannově ulici a dosud si je lidé, přinejmenším dle hodnocení na Googlu, pochvalovali, a to navzdory tomu, že sem v posledních letech začali ve velkém chodit také turisté. Těm o slavných českých chlebíčcích básní různí průvodci, takže je pochopitelně musí vyzkoušet. Drahé chlebíčky Rychle však ubývá míst, kde tak mohou učinit. Ostatně, hodně rychle rostou také jejich ceny. Kdo by ještě před pár lety řekl, že takový chlebíček může stát 45 Kč, jako tomu bylo právě ve Zlatém kříži, ještě než zavřel. Mnohým to připadá hodně, ovšem sami si odpovězte na otázku, za jakou cenu byste je dnes byli ochotni prodávat. Čtěte také: Tak to je rána. V Česku končí 160 let stará firma. Přežila všechno, ale tohle už ne Jak se totiž ukázalo, Zlatý kříž nedokázal přežít ani s těmito cenami a velkou tradicí. Důvodů může být hned několik. Mluví se o tom, že měl podnik příliš vysoký nájem, ale také o tom, že se Praha 1 vylidňuje, takže se tu nedá opřít o pravidelnou klientelu, kterou by podnik tohoto typu potřeboval jako sůl. Podle jiných už se také zřejmě vyčerpal model tradičního lahůdkářství. Lidé sem sice stále tu a tam zašli, ale na nějaké velké vyskakování to zkrátka už nebylo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

6 názorů k článku “Skoro všichni Češi budou muset zpět do autoškoly. Ukázal se velký problém, EU rozhodla jednoznačně

  1. takže jestli to dobře chápu,tak na elektroauto a nebo dodávku nebudu moci řídit bez speciální nové skupiny i když mám papíry na velká auta a řídím denně 40 tunové vozidlo??? Tak to je pěkný kocourkov….

  2. No to určitě, ať si trhnout nohou, normálně budu řídit dodávku dál, že si eu vymýšlí pikačoviny mě nezajímá 😖

  3. At uz nam eu poliby p……. uz nechame si do vseho kecat at si udelaj poradek a prestanou se montovat do veci posraly vse a tet se serou do lidi at oni delaj skousky u psichyatra

  4. Tak to jsem zvedav kdo bude zasobovat poslanci z eu at ale ti uz prisly o papiry a nebo maji sve ridice a ti bujdou do auto skoly a pridou o ne take a co poslanci budou chodit pesky a v mhd dostanou tak akorad prez dr

  5. Dobře tak všem elektromobilistům. Frajeřejí s elektroautama, tak ať si to užijou s tím závažím.

  6. Z Bruselu přichází samé debiloviny. To už nikoho snad nepřekvapí. Ti jsou blbí nebo navedení? Spíš bych řekl to druhé. Hraje roli lobismus? Ptejme se kdo z toho bude profitovat. Kdo vydělává na Gren dealu, emisních povolenkách, obnovitelných zdrojích, elektromobilitě a dalších nesmyslech? Kdo vydělá na dalších nesmyslech ohledně řidičaků? Musíme všichni při volbach do EU lobovat pro zdravý rozum. V případě dalších nesmyslů vyhlásit referendum o vystoupení z EU.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *