Skoro všichni Češi budou muset zpět do autoškoly. Ukázal se velký problém, EU rozhodla jednoznačně

Pokud jde o automobily a obecně osobní mobility, všem už je asi definitivně jasné, že v příštích letech se toho změní skutečně hodně. A samotný přechod na elektromobily, který se jeví jako uspěchaný a nepromyšlený, je pouze jednou z částí celé komplikované skládačky. Nakonec totiž může zvítězit úplně jiný pohon, případně se ukáže, že bez benzinu a nafty to ani příští desítky let jednoduše nepůjde.

Řídit můžete jenom něco

Aby toho ale nebylo málo, připravila si Evropská komise ještě další vychytávky, které budou muset evropští řidiči, a ty v České republice nevyjímaje, absolvovat. Skutečnou chuťovkou potom je snaha nahnat současné řidiče znovu do autoškoly, což je důsledek chystaného opatření, které s největší pravděpodobností projde.

Jistě víte, že dnes má drtivá většina řidičů oprávnění na řízení vozidel skupiny B. Tam spadají prakticky všechna běžná auta, a to včetně třeba dodávek nebo menších traktorů. Rozhodující je horní hmotnostní limit, který je stanoven na 3500 kg. Ten je poměrně velkorysý a osobní vozy se do něj bez problémů vejdou, a to i s pokračujícím trendem zvětšování automobilů, případně při dovozu něčeho ještě většího ze Spojených států amerických.

Právě to se ale v Evropě vůbec nelíbí. Tamní úředníci se totiž domnívají, že kdo chce řídit těžká vozidla, měl by na to mít speciální oprávnění. A proto přijdou změny. Standardní skupina B vám umožní řídit pouze ta vozidla, která budou mít hmotnost do 1800 kilogramů. Pro vozy s váhou od 1,8 do 3,5 tuny už si budete muset opatřit řidičák na kategorii B+, která vznikne zcela nově.

To bude pro velkou část řidičů v České republice opravdu velký problém a celé to jen ukazuje na nepromyšlenost jednotlivých kroků, které se v Evropské unii odehrávají. Každý totiž ví, že současné elektromobily váží mnohem více než jejich ekvivalenty se spalovacími motory. Většina lidí, kteří si tedy pořídí elektrovůz, dostane za odměnu také nutnost udělat si nové “papíry”.

Foto: Shutterstock

Nesmyslné limity

Podívejme se na příklad. Takové BMW 5 je skutečně na hraně. Verze s benzinovým motorem má pohotovostní hmotnost v kilogramech přesně 1800 kilogramů. Teoreticky by se tak vešla ještě do staré skupiny. Ten samý vůz, ale s elektrickým pohonem, však váží už 2205 kg a museli byste kvůli němu znovu do autoškoly.

To pochopitelně platí o spoustě vozidel. Nevyhnou se tomu majitelé velkých SUV, ať už mají jakýkoliv pohon nebo třeba dodávek. Ovšem i velké kombíky mohou být v řadě případů za hranou. V případě elektromobilů se to potom bude týkat i vcelku malých vozů, což je docela nepříjemnost.

Čtěte také: Důchodci mají odevzdat řidičský průkaz dobrovolně. Řídit by už neměli, za odměnu dostanou tramvajenku

Těžko říct, kdo něco takového mohl vymyslet, ale zcela jistě mu nedošly nejrůznější konsekvence. Vše bude nesmírně administrativně náročné a je otázkou, jak na to zareagují řidiči. Může je to odradit například od nákupu elektromobilu a raději si koupí vůz se spalovacím motorem, dokud je to možné. Zvláštní je i rozdělení dle hmotnosti, které je poměrně striktní. Vedle sebe můžete mít dvě prakticky totožná vozidla, kdy jedno bude vážit 1795 kg a druhé 1805 kg. Na jedno vám postačí současný řidičský průkaz, zatímco kvůli druhému budete muset zpět do autoškoly.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

6 názorů k článku “Skoro všichni Češi budou muset zpět do autoškoly. Ukázal se velký problém, EU rozhodla jednoznačně

  1. takže jestli to dobře chápu,tak na elektroauto a nebo dodávku nebudu moci řídit bez speciální nové skupiny i když mám papíry na velká auta a řídím denně 40 tunové vozidlo??? Tak to je pěkný kocourkov….

  2. No to určitě, ať si trhnout nohou, normálně budu řídit dodávku dál, že si eu vymýšlí pikačoviny mě nezajímá 😖

  3. At uz nam eu poliby p……. uz nechame si do vseho kecat at si udelaj poradek a prestanou se montovat do veci posraly vse a tet se serou do lidi at oni delaj skousky u psichyatra

  4. Tak to jsem zvedav kdo bude zasobovat poslanci z eu at ale ti uz prisly o papiry a nebo maji sve ridice a ti bujdou do auto skoly a pridou o ne take a co poslanci budou chodit pesky a v mhd dostanou tak akorad prez dr

  5. Dobře tak všem elektromobilistům. Frajeřejí s elektroautama, tak ať si to užijou s tím závažím.

  6. Z Bruselu přichází samé debiloviny. To už nikoho snad nepřekvapí. Ti jsou blbí nebo navedení? Spíš bych řekl to druhé. Hraje roli lobismus? Ptejme se kdo z toho bude profitovat. Kdo vydělává na Gren dealu, emisních povolenkách, obnovitelných zdrojích, elektromobilitě a dalších nesmyslech? Kdo vydělá na dalších nesmyslech ohledně řidičaků? Musíme všichni při volbach do EU lobovat pro zdravý rozum. V případě dalších nesmyslů vyhlásit referendum o vystoupení z EU.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *