V Praze se vrací povinnost nosit roušky v obchodech. Na Moravě je přitom situace horší a nic se nechystá

Ministerstvo zdravotnictví a hygienici už několik dní připravují Pražany na to, že vzhledem ke zhoršující se epidemiologické situaci se roušky vrátí ve velkém, a to nikoliv jen do hromadné dopravy a na úřady, jak to platí od 1. září v celé republice, ale také do obchodů a brzy zřejmě i do restaurací, kadeřnictví a dalších služeb.

Praha je až třetí nejhorší

Počet případů lidí s nemocí Covid-19 přibývá velmi rychlým tempem po celé republice. Dosud hygienici utěšovali obyvatelstvo tím, že se většina případů točí kolem dohledatelných ohnisek, ale situace se podle všeho zhoršuje. “Může dojít případně na nějaké rozšíření povinnosti nošení roušek nebo nějaká další opatření preventivního charakteru,” uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch v České televizi s odkazem zejména na Prahu. Je přitom zajímavé, že hlavní město je až třetím nejpostiženějším okresem. První dva jsou na Moravě a jde o Třebíč a Hodonín. V případě těchto měst se ale o dalších opatření nemluví.

Už dříve ministerstvo zdravotnictví deklarovalo, že se bude v zavádění jednotlivých opatření řídit podle takzvaného semaforu. Když se však koncem srpna v Praze poprvé rozzářila oranžová, nezměnilo se vůbec nic. V takovém případě přitom semafor předepisuje zavedení roušek ve školách a obchodních centrech. To tedy zjevně přijde se zpožděním.

Hřib varoval před opatřením hygieniků předem

Primátor Prahy Zdeněk Hřib už občany hlavního města předem varoval na základě dosud nezveřejněných informací. Podle něj bude povinnost nosit roušky v obchodech zavedena od nadcházející středy. “S ohledem na zhoršující se situaci v pátek krajská hygienická stanice oznámí, že v pondělí vyhlásí nařízení o povinnosti nosit roušky v pražských nákupních centrech, které bude platné od středy. Omlouvám se všem, kteří mají rádi překvapení, ale takto se na to mohou překvapit,” uvedl Hřib na svém Twitteru.

Hřib jako primátor zřejmě dostal od hygieniků včasné avízo. Je přitom zajímavé, že pražská hygienická stanice tuto zprávu Pražanům dosud nesdělila. Pravdou ale je, že v minulosti oznamovala opatření také na poslední chvíli, což však bylo častým terčem kritiky veřejnosti.

Podle zákulisních informací chtějí hygienici předcházet veřejné diskuzi a přípravám na občanskou neposlušnost některých lidí a povinnosti proto budou oznamovat až těsně před jejich platností.

Foto: Freepik

Nenechte si ujít
Když si jdete nakoupit potraviny do některé z prodejen obchodního řetězce Lidl, pravděpodobně nepřemýšlíte o tom, že navyšujete tržby jedné z největších společností světa, která má obrovský vliv na naše životy. Nejen v České republice jde o nejvýdělečnější řetězec. Expanduje všude po světě. Jde o peníze Loni to pro něj dopadlo naprosto rekordně. Tržby Lidlu, který spadá do skupiny Schwarz Gruppe, jež vlastní mimo jiné i sesterský Kaufland, se vyšplhaly na neuvěřitelných 81,8 miliardy euro, tedy přes dva biliony korun. To je více, než jaké jsou příjmy celé České republiky. Lidl je tak ekonomicky silnější než středně velký a poměrně vyspělý stát. Přitom neustále roste. Tržby se za loňský rok zvedly o 23 %. Lidl je jedničkou i v České republice, kde se mu neustále daří navyšovat obrat. Ve sledovaném období dosáhl na 84,4 miliardy korun, přičemž zisk tvořil 5,18 miliardy korun. Český trh je podle čísel také pro tento obchodní řetězec velmi specifický, rozumějte ziskový. Globální ziskovost Lidlu loni činila 2 %, což je možno brát jako určitý standard mezi obchodními řetězci. Ovšem v České republice dosáhla ziskovost trojnásobku, a sice 6 %. To už je vysoce nadstandardní a jen to řečí čísel dokládá to, co si všichni mysleli. Nejen Lidl, ale i další obchodní řetězce české zákazníky doslova ždímou a mají z nich nadstandardní zisky. Nadstandardní zisky Mohlo by se zdát, že tato míra ziskovosti je stále velmi nízká, ovšem v prostředí obchodních řetězců je skutečně vykázaný zisk ve výši 6 % opravdu hodně vysoký. Je potřeba si také říct, že řetězce pro svou mateřskou centrálu vydělávají i jiným způsobem. Velké peníze mají například v nemovitostech, kde podnikají, a v úvahu je třeba brát i nejrůznější transferové platby v rámci koncernu, kterými se zisk uměle zvyšuje, avšak peníze reálně generovány jsou. Čtěte také: Lidl začal s prodejem solárních panelů na balkon. Elektřinu tak může mít zadarmo úplně každý Je přitom zajímavé, že dvojkou po Lidlu je v České republice Kaufland, který patří do stejné skupiny. Schwarz Gruppe tedy tuzemskému trhu doslova dominuje. S mírným odstupem je třetí Albert, ovšem další řetězce už potom ztrácejí poměrně významným způsobem. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Na jedné straně slýcháme, že obchodní řetězce v České republice mají na růžích ustláno a sklízí plody předražených potravin, které prodávají. Na druhé straně jsou ovšem ekonomická data, která svědčí o tom, že to v tomto ohledu přehnaly. Maloobchodní tržby neustále klesají, a to už více než rok. Obchody na odpis To pochopitelně není pro obchodníky optimální situace. A zatímco velké značky supermarketů se stále drží, jelikož mají velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům a prodejní vůči zákazníkům, na některé obchodní řetězce už to tvrdě dopadá. Neměli bychom být tedy překvapeni tím, že přijde větší vlna krachů. Ostatně, už to začalo v loňském roce, kdy zničehonic zkrachoval jeden z oblíbených obchodních řetězců Enapo, respektive jeho provozovatel, společnost Rosa Market. Ačkoliv jde spíše o menší prodejny, celkově jde o velký řetězec, který provozoval kolem 130 vlastních prodejen a další desítky formou franšíz. Šlo tedy o skutečně významného hráče. Rána pro zákazníky je o to větší, že často bylo Enapo či sesterský Pramen jediným obchodem ve vsi či v menším městě. Teď se tamní zákazníci ocitli bez možnosti si ve svém přímém okolí nakoupit. Některé prodejny sice přebírají konkurenti, ovšem zájem nemají ani zdaleka o všechny. Lidé bez práce Ono kdyby ty prodejny totiž nějak skvěle fungovaly, potom by Enapo zřejmě nemuselo končit. Firma přitom generovala mnohamiliardové obraty, ovšem už se jí nedařilo z nich vytvářet zisk, který je pro fungování společnosti klíčový. Nějakou dobu byla ztrátová, přičemž v posledních letech už šlo o stovky milionů ročně. Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci Dle insolvenčního návrhu činí dluh společnosti nějakých 430 milionů korun. Dluží například svým dodavatelům. Opravdová nepříjemnost je to nicméně především pro zaměstnance, kteří pochopitelně letí na dlažbu. Rosa market jich přitom na plný úvazek zaměstnávala téměř tisíc a další stovky na dohodu. Spousta těchto lidí si teď musí hledat nové zaměstnání. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je to nepochopitelné, ale české obchodní řetězce si ani v této době, kdy jsou doopravdy pod drobnohledem, nedávají pozor, a stále se snaží zákazníkům prodávat nekvalitní potraviny. Pozornost se tentokrát upřela na Penny Market, který jinak u zákazníků v poslední době sklízí docela pozitivní reakce, a to mimo jiné i za své privátní značky. Nedají si pokoj Jenže právě na tomto poli teď pořádně selhal. Nestalo se to přitom poprvé. Státní zemědělská a potravinářská inspekce už v listopadu loňského roku konstatovala, že řetězec prodává výrazně ošizené těstoviny San Fabio Reginelle. Obsahovaly totiž podstatně méně vajec, než kolik bylo deklarováno na obalu. Jednou by se prohřešek dal pochopit, pokud by si řetězec vzal ponaučení a již ho znovu neopakoval. To se ale bohužel nestalo, a tak teď přišla další rána. Kontroloři si vzali na paškál ten samý výrobek, a opět zjistili, že co do složení nevyhovuje. “Podle informace na obalu měla předmětná potravina obsahovat 20 % vajec, avšak rozbor v akreditované laboratoři potvrdil obsah vajec v množství pouze 12,1 %,” uvádí SZPI ve své zprávě. Jde opět o těstoviny San Fabio Reginelle, tedy produkt pod privátní značkou Penny Marketu. Už toho bylo dost Jeho datum minimální trvanlivosti je do 3. února 2027 a prodává se v balení 500 gramů. Výrobcem je maďarská společnost Gyermelyi Zrt. “Spotřebitelům tak byla poskytnuta zavádějící informace o skutečném složení potraviny,” dodala inspekce. Upozorňujeme na další případ klamání o obsahu vajec v těstovinách z Penny Marketu 🥚 👎➡️ Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentace:https://t.co/jOQ40nZBxO🔗 Zjištění obdobného charakteru jsme zveřejnili dne 7. 11. 2023: https://t.co/YJYXRBKrbz #napranyri pic.twitter.com/Fc1O1fwWZm— Potraviny na pranýři (@NaPranyri) February 21, 2024 Čtěte také: Obchody ve velkém ruší samoobslužné pokladny. Češi na ně vyzráli a nakupují zadarmo Tyto těstoviny tedy sice konzumovat můžete. Nebylo na nich shledáno nic závadného, ale na druhou stranu je budete jíst s vědomím, že jste byli oklamáni. Opět se tu někdo pokouší prodávat výrobek, který nesplňuje to, co slibuje. Podobné jednání by mělo být pokutováno přísněji, aby si řetězce daly dobrý pozor. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *